fredag 2 december 2011

Organizational Leadership och Fantastiska Färgsolen

Jag läser en kurs här som är otroligt bra, Organizational Leadership heter den och behandlar olika sorters ledarstilar, kultur och klimat inom organisationer och organisationsförändring. Det är inte bara den kursen som har varit roligast att gå till under denna hösten utan också den som gett mig absolut mest och inspirerat mig. Vi ser ofta på videoklipp av olika ledare som talar. I tisdags t.ex. hade vi en Skype-föreläsning med Andy Studdert som var Chief Operating Officer och Executive Vice President på United Airlines. Han pratade lite om 9/11 och hur det var att sitta på den posten när det hände och hur de tacklade det.

På vår första föreläsning visade Professor McKay oss en video, Imagine Leadership, som var väldigt inspirerande, ni kan se den här! Jag är väldigt glad att jag har kunnat läsa kursen här för den passar väldigt bra in på PA-programmet som jag går. De borde erbjuda den på LU för verkligen alla har nytta av den. Igår var sista föreläsningen på den kursen, nu är det bara en sal-final och en take home-final kvar. Om det hade gått hade jag inte tvekat att läsa den nästa quarter igen!

Kursen har också påmint mig väldigt mycket om mitt jobb därhemma; Montessoriförskolan Färgsolen. Denna underbara arbetsplats som får mig att aldrig vilja jobba någon annanstans. Jag har hela tiden vetat vilken tur jag har haft som hamnat på Färgsolen och den här hösten, med den här kursen, har fått mig att inse det ännu mer. I min kurs har vi en reader som består av olika artiklar och kapitel ur böcker som vår professor har valt ut och satt ihop till en bok, och varje vecka diskuterar vi dessa och vi skriver även en journal varje vecka om våra åsikter om de artiklar vi läst och ska relatera egna erfarenheter till dessa. Den här journalen skickar vi sedan till vår "partner" som skriver lite feedback till oss. I nästan varje journal har jag skrivit om Färgsolen. De här ledarstilarna och klimaten/kulturerna som vi läser om påminner mig oftast om hur det är på Färgsolen och det får mig att vilja skryta om att styrelsen och alla anställda har lyckats så himla bra med att skapa en otrolig arbetsplats helt utan att ha läst den här kursen. Min "partner" skriver ofta i sin feedback att till och med han har börjat tänka på Färgsolen när han läser vissa av artiklarna.

"Authentic leaders demonstrate a passion for their purpose, practice their values consistently, and lead with their hearts as well as their heads. They establish long-term, meaningful relationships and have the self-discipline to get results. They know who they are.” - George et al., 2007.
Lotta, Pia, Linda och Anna - ta åt er!

1 kommentar:

  1. Tack Linda, vi saknar dig, du är ju också en del av det vi byggt upp! Kram

    SvaraRadera